info@matlabiran.ir

خانه » آموزش Revit » آموزش نرم افزار Revit MEP (بخش 010) – رایگان

آموزش نرم افزار Revit MEP (بخش 010) – رایگان

بخش 010: کار با فامیلی های سیستم (system families)

در این جلسه از مجموعه ی آموزش نرم افزار روش کار با فامیلی های سیستم و رسم المان ها در محیط رویت آموزش داده می شود.

برای دسترسی به سایر فیلم های آموزشی نرم افزار رویت می توانید به اینجا مراجعه کنید.

برای مشاهده متن کامل این فیلم آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید.

آموزش نرم افزار Revit MEP (بخش 010) – رایگان

آموزش نرم افزار Revit MEP (بخش 010) – رایگان

مجموعه ی آموزشی نرم افزار رویت مپ (Revit MEP) که در پیش روی شما قرار دارد توسط کارشناسان سایت متلب ایران ترجمه و دوبله شده است. در این دوره آموزشی نرم افزار رویت (Revit) و به خصوص رویت مپ (Revitt MEP) به صورت گام به گام آموزش داده شده است. مدرس اصلی این دوره های آموزشی آقای تیم داندر (Tim Dundr) هستند که سابقه ی طولانی و حدود 20 ساله در صنعت و طراحی و مدل سازی ساختمان دارند.

هر بخش شامل یک درس می باشد و قطعا با مشاهده و دقت در فیلم های آموزشی ارائه شده، افراد می توانند به توانایی مناسبی در استفاده از نرم افزار رویت دست یابند.

در این درس در مورد فمیلی های سیستم (یا system families) صحبت می کنیم. خب یک سیستم فمیلی چی هست؟ یک سیستم فیمیلی می تونه سیستم داکت (یا کانال کشی)، سیستم لوله کشی، سیستم کاندوئیت یا هر چیزی که چندین جز از یک سیستم حقیقی رو در خودش داره باشه. خب برای مثال زمانی که ما میخایم یک سیستم داکت رو ایجاد کنیم، خب قطعات مختلف مربوط به کانال کشی رو در سیستم داکت دارید. یک سیستم باید در رویت در ابتدا تعریف بشه. خب به چنجره ی project browser من نگاه کنید. اگر من منو رو به سمت پایین بکشم و به فمیلی ها برسم، و اون رو باز کنم، سیستم های مختلفی رو میشه دید. مثلا داکت سیستم رو داریم که قبلا اشاره کردم بهش. هم چنین اگر بریم پایین تر سیستم لوله کشی (یا piping system) رو داریم. یا مثلا کاندوئیت ها رو دارید. یا هر چیز دیگری که در این پروژه رویت خودتون بارگذاری کرده باشید رو میبینید. اگر یه سیستم به طور دقیق تعریف نشده باشه، قبل از این که بخاید از سیستم کانال کشی یا لوله کشی استفاده کنید، باید اون رو دقیقا تعریف کنید. اون سیستمی که تعریف میکنید باید یک سری اتصالات مربوط به خودش رو هم داشته باشه. مثلا اگر ما بخایم یک سیستم کانال کشی رو ایجاد کنیم، همون طوری که درون زیر مجموعه ی داکت سیستم دیده میشه سیستم های مربوط به ورودی هوا، خروجی و دود (یعنی Exhaust, Return, supply) رو داریم. اگر روی هر کدوم از این سیستم ها دوبار کلیک کنیم، نمایش گرافیکی یا خلاصه ای مشخصات اون ها مثل نحوه ی نمایش و رنگ و نوع خطوط و … رو نشون میده. خب حالا لازمه که اتصالات هر سیستم هم به اون تخصیص داده بشه. خب اگر به duxts نگاه کنیم. من اون رو باز می کنم. میبینید که من چندین فمیلی از داکت هایی که بارگذاری شده اند رو دارم. خب بیایید داکت مستطیلی (یا rectangular) رو باز کنیم. اگر من اولی رو انتخاب کنم و روش دبل کلیک کنم. یک پنجره باز میشه که من توش میتونم type مربوط چیزی که انتخاب کردم رو ببینم که همون mitered elbow (به معنی اتصالی که اصطلاحا فارسی بر شده) هستش رو ببینم. اما فمیلی مربوطه رو اگر نگاه کنیم میبینیم که system family: rectangular duct. بنابراین باید به سیستم فیملی متصل بشه. حالا تنظیماتی که من روی صفحه میبینم سیستم مورد نظرمون و نحوه ی اتصال داکت ها به یکدیگر رو کنترل میکنه. برای دیدن این موضوع من میتونم روی دکمه ی edit در اینجا کلیک می کنم. این جا جاییه که همه چیز تعریف شده و چگونگی وصل شدن این اتصالات مختلف به یکدیگر با استفاده از اجزا و فمیلی های دیگه رو نشون میده. این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکنه که بدون استفاده از یک تمپلیت یا تمپلیت پروژه شروع به کار نرم افزار رویت می کنید. در اون صورت تمامی این ها باید تنظیم بشن. بنابراین بهترین کار اینه که با یک تمپلیت کار خودمون رو شروع کنیم. خب برای این که این موضوع رو در حالت عملی ببینید و ببینید که به طور واقعی چطوری کار میکنه اگر به تب سیستم برید و روی داکت کلیک کنید. خب در این جا به شما انواع مختلف داکت ها به شما نشون میده و از طریق پنجره properties می تونید انتخاب کنید که چه نوع داکتی برای شما فعال بشه. در این مورد من گزینه ی پیش فرض radius elbows and tees رو انتخاب می کنم. خب چند تا گزینه در این جا داریم. قبل از این که درس رو ادامه بدیم، باید به چند تا چیز دقت کنیم. (آموزش تصویری) اولی horizontal justification و دومی vertical justification. اگر توجه کنید می بینید که یک کانال که در این جا مقطع مستطیلی داره باید یک نقطه ی مرجع برای تمام کار هاش داشته باشه. موضوع بعدی مربوط به ارتفاع و مرجع اندازه گیری این ارتفاع هست. مواردی که توضیح دادم رو میتونیم توی پنجره ی properties و هم چنین نوار ابزاری که این بالا ظاهر شده تنظیم کنیم. در این مثال من فقط میخام که یک مسیر S شکل برای کانال کشی رسم کنم. در این جا طول و مسیر کانالی که رسم می کنیم دقیق نیست. در سمت چپ کلیک میکنیم. موس رو به سمت راست می کشیم. خب اگر دقت کنید میبینید که محلی که موس داکت رو به اصطلاح گرفته همون نقطه ی justification هست که براتون توضیح دادم. مقداری موس رو به سمت راست می کشیم. دوباره کلیک میکنیم. حالا موس رو به سمت پایین می کشیم. دوباره کلیک میکنیم و موس رو به سمت راست می کشیم. همون لحظه ای که شما کلیک میکنید و این چرخش ها رو ایجاد می کنید، میبینید که زانو هایی ایجاد میشن که بر اساس فمیلی radius elbows هستند. برای خروج از این دستور هم میتونید روی گزینه modify در سمت چپ کلیک کنید. خب من برای این تونستم این مسیر کانال کشی رو بکشم که اتصالات متناظر با اون وجود داشت. بنابراین تمامی این اتصالات به یک سیستم تعلق دارند و میدونند که چطوری با هم کار کنند. برای دیدن ویژگی ها و تنظیمات هر کدوم کافیه که روی هر کدوم کلیک کنیم و در پنجره ی properties تظیمات مربوطه ظاهر میشه. به طور مشابه این موضوع برای اتصالات اون ها هم مثل زانو ها وجود داره. اگر روش کلیک کنیم میبینیم که زانوی ما از نوع rectangular و radius هست. (یعنی مقطعش مستطیلیه و شعاع خمش داره) و دیتای مربوط به اون هم نمایش داده میشه.

خب به عنوان مروری بر این درس ما در مورد سیستم فمیلی ها در این درس صحبت کردیم. اهمیت سیستم فمیلی ها در این که اون ها باید قبل از این که شما بخاید طراحی خودتون رو شروع کنید باید در پروژه رویت شما قرار داشته باشند. یک سیستم باید فایل های فمیلی و اتصالات مربوطه رو داشته باشه. بنابراین بهترین راه اینه که یک پروژه رو بر اساس یک تمپلیت آغاز کنیم. چون که بسیاری از این تنظیمات به صورت پیش فرض در اون انجام شده. اگر هم چیز جدیدی احتیاج داشتیم میتونیم اون رو به پروژه رویت خودتون و به سیستم مورد نظرمون اضافه کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.