info@matlabiran.ir

خانه » اخبار » معرفی نرم افزار رویت

معرفی نرم افزار رویت

معرفی نرم افزار رویت

معرفی نرم افزار رویت

معرفی نرم افزار رویت

نرم افزار Autodesk Revit یک نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان برای استفاده ی مهندسین معمار، عمران، تاسیسات و پیمانکاران ساختمانی است که توسط شرکت Autodesk ساخته شده است. این نرم افزار به کاربران خود این قدرت را می دهد که ساختمان و سازه ی آن را به صورت سه بعدی (3-D) مدل سازی نمایند. هم چنین این مهندسان می توانند مدل خود را با علائم اختصاری مختلف نشانه گذاری کرده و به اطلاعات مختلف یک ساختمان از طریق پایگاه داده ی مربوطه دسترسی داشته باشند. رویت (Revit) یک نرم افزار 4D BIM است که قابلیت انطباق با نقشه ها و مراحل مختلف چرخه ی ساخت یک ساختمان را (از ایده تا اجرا) دارد.

تاریخچه:

کمپانی Charles River Software در شهر نیوتون، ماساچوست در تاریخ 31 اکتبر 1997 توسط Leonid Raiz و Irwin Jungreis با هدف به کار گیری مدل سازی پارامتریک در صنعت ساختمان بنیان گذاشته شد. با سرمایه گذاری دو بنیاد سرمایه گذاری Atlas Venture و North Bridge Venture Partners، Raiz  و Jungreis چندین مهندس برنامه نویس و مهندس معمار را برای ساختن نرم افزار رویت بر پایه پلات فرم ویندوز و c++ آغاز کردند.

از همان ابتدا، رویت به منظور فراهم آوردن امکان طراحی و مستند سازی یک ساختمان به صورت مدل پارامتریک سه بعدی که شامل اطلاعات هندسی و غیر هندسی ساختمان باشد ایجاد گردیده بود که با نام “مدل اطلاعات ساختمان” (Building Information Modeling یا BIM) شناخته می شود. در همان زمان نیز چندین بسته ی نرم افزاری مختلف مانند  ArchiCAD و Reflex نیز امکان کار با مدل سه بعدی ساختمان و کنترل اجزای مختلف با استفاده از پارامتر ها را ارائه می کردند. اما دو تفاوت اصلی رویت با سایر نرم افزار ها در این بود که رویت از یک زبان گرافیکی (family editor) برای نشان دادن اجزای مختلف استفاده می کرد در حالی که سایرین از زبان های برنامه کمک می گرفتند. هم چنین در نرم افزار رویت تمامی روابط ما بین اجزا اعم از نما ها، علامت گذاری ها و … با تغییر هر یک از آن ها تغییر می کرد و یک پارچگی مدل ساخته حفظ می گردید. برای مثال، جا به جا کردن یک دیوار منجر به آپدیت شدن محل سایر دیوار ها، کف و سقف طبقات، محل قرار گیری علامت ها و نشانه ها، آپدیت شدن جدول گزارشات، ترسیم مجدد نما های مختلف و … می شود. بنابراین مدل ساخته شد همتصل به هم باقی مانده و هم چنین تمامی مستندات مرتبط با ساختمان هماهنگ با مدل سه بعدی باقی می مانند. مفهوم مشارکت دو طرفه بین اجزا، نما ها و علامت ها در بسیاری از ورژن های این نرم افزار ویژگی متمایز کننده بوده است. سادگی در تغییر دادن قسمت های مختلف الهام بخش نام رویت (Revit) بوده است. (Revise-It). عبارت “مدل سازی پارمتریک ساختمان” به این منظور استفاده شده است که بتواند مفهوم تغییر در یکی از اجزا که منجر به تغییر در تمامی اسناد و مدارک مرتبط با آن را می شود بازتاب دهد.

کمپانی سازنده در ژانویه سال 2000 به Revit Technology Corporation تغییر نام داد و Revit version 1.0 در تاریخ 5 آوریل 2000 به بازار عرضه شد. نرم افزار به سرعت با ارائه ورژن های 2.0، 3.0، 3.1، 4.0 و 4.1 به ترتیب در تاریخ های آگوست 2000، اکتبر 2000، فوریه 2001، ژون 2001، نوامر 2001 و ژانویه 2002 پیشرفت کرد.

شرکت Autodesk که برای تولید محصولات AutoCAD مشهور است، شرکت Revit Technology Corporation را به قیمت 133 میلیون دلار در سال 2002 خرید. خرید این شرکت منجر به تحقیقات، توسعه و بهبود هر چه بیشتر این نرم افزار شد. Autodesk ورژن ها مختلفی از این نرم افزار را تا سال 2004 منتشر کرد. در سال 2005، Revit Structure معرفی شد. سپس در سال 2006، Revit MEP ارائه شد. پس از سال 2006، Revit Building به Revit Architecture تغییر نام داد. پس از سال 2013 دیسیپلین های مختلف با یک دیگر ترکیب شده و با نام ساده ی Revit منتشر شدند.

در سال 2012 نرم افزار Revit LT منتشر شد که ورژن سبک تری از رویت بود و در آن برخی از قابلیت سنگین این نرم افزار مانند قابیلت rendering و محیط چند کاربره حذف شده بود.

کاربرد:

در طراحی یک ساختمان، رویت می تواند به عنوان یک نرم افزار قدرتمند برای همکاری چندین دیسیپلین مختلف با یک دیگر استفاده شود. دیسیپلین های مختلف که از رویت استفاده می نمایند، به مدل ساختمان از دیدگاه های مختلفی نگاه می کنند. هر کدام از این دیدگاه بر روی تکمیل کردن وظیفه ی خود تمرکز می نمایند.

مدل سازی:

محیط کاری رویت به کاربران این قابلیت را می دهد که یک ساختمان را به طور کامل مدل سازی نمایند. مدل سازی در نرم افزار رویت می تواند توسط ابزار آماده و پیش ساخته ی خود نرم افزار و هم چنین از طریق ساختن اجزای جدید سه بعدی انجام شود.

مجموعه های مختلفی از اشیاء در رویت وجود دارد. (به این مجموعه های مختلف از اجزا در ادبیات رویت، Family می گویند) که به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • فامیلی های سیستم (System Families) از قبیل دیوار ها، کف ها، سقف ها، سقف های کاذب که درون یک پروژه ساخته شده اند.
  • فامیلی ها و اجزای قابل بار گذاری (Loadable Families / Components) که با اشکال هندسی اولیه و به طور مجزا از پروژه ساخته شده اند و در یک پروژه قابل بار گذای هستند.
  • فامیلی های در جا (In-Place Families) که در جا در پروژه با ابزار مشابه فامیلی های قابل بار گذاری ساخته می شوند.

یک کاربر با تجربه می تواند فامیلی های مختلف دقیق و شبه حقیقی مختلفی را از انواع مبلمان گرفته تا انواع وسایل روشنایی را ایجاد کند. هم چنین می تواند فامیلی های ایجاد شده را به پروژه خود وارد نماید. فامیلی های رویت می توانند به صورت یک مدل پارامتریک تعریف شده و دارای ویژگی های قابل تنظیم و ابعاد متغیر باشند. این ویژگی به کاربران این امکان را می دهد که فامیلی های موجود را با تغییر ابعاد از پیش تعیین شده، تغییر دهند. بنابراین یک فامیلی، هندسه ی یک جسم را با ابعاد متغیر نشان می دهد که قابل کنترل خواهند بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.